Köpa motorcykel
Varje vår så hör man ett välbekant ljud mullra i stadskärnorna vare sig det gäller Stockholm eller Umeå. Det är motorcyklarna eller hojarna som de populärt benämns för som börjar rulla. Många ungdomar och i all synnerhet de med mopedkörkort kan själva längta till den dag då de får börja köra motorcykel. 16 år ska man vara fyllda för att få ta den lägsta körkortsbehörigheten A1. För tung motorcykel, A, ska man vara 24 år fyllda eller minst 20 om man haft A2-körkort i minst två år (alltså tidigast från 18 års ålder gällande A2). Det finns dock en hel del att tänka på vid köp av motorcykel.
Köpekontrakt
Det är viktigt att som köpare alltid kräva ett köpekontrakt, vilket svart på vitt talar om vad du kommit överens om med säljaren. Det bör handla om vilken typ av motorcykel det gäller, om den är avställd eller i trafik, vilket skick den har, brister som behöver åtgärdas och så vidare. Det är tillåtet enligt lag att inte skriva köpekontrakt men du kan som konsument hamna mellan stolarna om ni kommer överens om något muntligt som säljaren sedan inte håller. Köpekontraktet kan visas upp vid eventuell tvist för att visa vad säljaren utlovat men inte hållit fast vid.
Om du köper från auktoriserade säljare som en motorcykelaffär som tillhör Harley-Davidson kan du räkna med att du får ett köpekontrakt då de är anslutna till diverse organisationer som håller hårt vid dessa principer. Däremot är det mer tveksamt om privatpersoner som säljer begagnat gör det och är du förstagångsköpare är det klokast att handla från en auktoriserad återförsäljare av motorcyklar.
Hur ser det ut inuti en motorcykelaffär?
Det kan se ganska varierat ut men i det stora hela är det relativt enhetligt. Precis som i en bilhall visas motorcyklar upp och tillbehör finns ofta på hyllor. Det är inte alla motorcyklar som ställs ut i hallen (mest på grund av platsbrist) men det finns alltid broschyrer att titta i där man kan se samtliga modeller.
Det finns inga frågor som är för dumma att ställas, det är de anställdas jobb att svara på även de mest grundläggande frågorna. Det är även tillåtet att pruta, men man får vara beredd på att just den motorcykelaffären inte vill pruta på populära motorcyklar. Räkna inte med att få en stor rabatt, 5000-10000 kronor ses som rimligt i många fall. Det är dyrt att köpa ny motorcykel, en sådan kan kosta lika mycket som en mindre bil eller mer.